Co je to reklama?

Letáky, plakáty, vyskakující reklamní okna při surfování na internetu, dřímající reklamní propisky v tašce nebo logo na deštníku, který nás ochraňuje pod deštěm. Všechny věci, které se vyjmenovaly, lze označit jedním jediným slovem, a sice slovem reklama. Reklama se v posledních letech stala něčím, co je součástí našich každodenních životů. Na reklamu aktuálně narážíme na každém rohu, což je ostatně pochopitelné, když je mezi námi tolik společností, zaměřujících se na podobné nebo stejné služby. Nějak se od sebe odlišit musí, tak proč ne zrovna reklamou, která upoutá pozornost člověka? 

I když je všem zcela zřejmé, jak reklama vypadá, jen málokdo zná její přesnou definici. Co to tedy reklama je? Co všechno si lze pod reklamou, která se stala součástí našich každodenních životů, představit?

Reklama je jakákoli placená forma představení zboží nebo služeb

Pokud hovoříme o reklamě, hovoříme o jakékoli placené formě nepřímého představení zboží nebo služeb, případně také myšlenek nebo produktů. Většinou bývá reklama zpracována reklamní agenturou nebo specialistou na reklamu, ale to už dávno není podmínkou. Reklamou se zabývá i marketingové oddělení, které už dávno nesází jenom na vytisknut letáky nebo plakáty lepící se po okolí. O online reklamu se může postarat samo marketingové oddělení, aniž by se využívala reklamní agentura nebo specialista.

Jedná se o součást komunikačního mixu

Reklama je dnes nedílnou součástí takzvaného komunikačního mixu. Kromě reklamy bychom v komunikačním mixu našly také PR, dále podporu prodeje nebo osobní prodej. Reklama je však to, co se z komunikačního mixu v posledních letech využívá opravdu nejvíce. 

Aktuálně dělíme reklamu na dva základní typy, a sice na off-line reklamu a na online reklamu. Pak se také reklama dělí na produktovou a institucionální.