Patříte mezi aktivní řidiče? Nebo se mezi ně chcete přidat? Pak byste měli vědět, kdy jsou povinné takzvané psychotesty pro řidiče, bez kterých byste jinak nemohli vyjet na silniční komunikaci. Když se na to podíváme z pohledu praktického, v mnoha odvětvích je to skutečně nutnost, kterou se eliminuje množství dopravních nehod na silnicích. Pojďme si říct, u koho jsou psychotesty nutností a u koho už nejsou zapotřebí.
Povinné jsou pro řidiče autobusů a nákladních vozů nad 7,5 tuny
V případě, že si zrovna děláte řidičský průkaz, jste možná trochu nesví z toho, že byste i vy museli skládat, respektive dělat psychotesty. Jenže není tomu tak, nemusíte se nutně potit v lavici a uvažovat nad tím, jak byste se v konkrétních situacích zachovali. Psychotesty jsou nutné a povinné hlavně pro řidiče, kteří řídí autobusy nebo nákladní automobily nad 7,5 tuny.
V praxi se tak psychotesty vztahují na řidičské průkazy typů C, C+E, C1+1, D, D+E, D1 a D1+E. Jinými slovy do kategorie těch, kteří psychotesty mít musí, se dále řadí také řidiči tramvají, musí je mít i hasiči, strojvůdci, piloti, řidiči záchranek nebo ti, kteří řídí velké stavební stroje.
Nejnovější vyhláška dokonce určila, že psychotesty musí projít i takzvaní „vybodovaní řidiči” čili ti, kteří potřebují znovu získat řidičský průkaz, který ztratili vlivem svých dřívějších omylů.
Není to jen o psychotestech
Je nutné si uvědomit, že psychotesty nejsou jenom o provedení rozhovoru a vyplnění dotazníku, ale je to také o vyšetření u praktického lékaře. Právě vyšetřením musíte projít a pokud neprojdete, ani úspěšně složené psychotesty vás v žádném případě nezachrání. Je to zkrátka nutnost potřebná k opětovnému zahájení samotné činnosti.
Lékařská prohlídka se opakuje na pravidelné bázi po překročení padesátého roku života, a to konkrétně každý pátý rok. U řidičů, kteří jsou vedení například u speciálních nebo záchranných složek, může být frekvence užší, respektive se může krapet lišit.